czwartek, 22 maja 2014

10 RAD DLA POCZĄTKUJĄCYCH LOGOPEDÓW

Jest taka prężnie działająca organizacja w Wielkiej Brytanii - I CAN , która istnieje od 1888 roku. Zajmuje się szeroko rozumianym szerzeniem informacji wśród rodziców, praktyków i dzieci - dotyczących komunikacji, mowy i języka. 

Do jej działań należy m.in. film, pt. "10 RAD DLA POCZĄTKUJĄCYCH PRAKTYKÓW". Zamieszczam go poniżej. A, że nie ma niestety tłumaczenia w języku polskim, (moim zdaniem) najważniejsze zagadnienia  przetłumaczyłam poniżej.


1.    PO PIERWSZE – ZDOBĄDŹ KONTAKT WZROKOWY Z DZIECKIEM.  Zejdź do poziomu dziecka i przyciągnij jego  uwagę przed rozpoczęciem rozmowy czy zabawy. Małe dzieci mają trudność w słuchaniu i bawieniu się w tym samym czasie, np. wypowiedzenie imienia dziecka, spowoduje, że przerwie ono zabawę i zacznie słuchać.
2.    PO DRUGIE – UCZ MOWY PRZEZ ZABAWĘ. Baw się językiem, dźwiękami, zdaniami. Powtarzaj wyrazy, śpiewaj je. Nie bój się mówić w zabawny sposób. Im bardziej będziesz pokazywać dziecku, że eksperymentujesz z językiem tym bardziej zachęcisz go do tego samego.
3.    UŻYWAJ PROSTEGO, POWTARZALNEGO SŁOWNICTWA aby dziecko mogło je zapamiętać.
4.    ROZWIJAJ  WYPOWIEDZI, KTÓRE DZIECKO MÓWI.
5.    NIE KRYTYKUJ NIEPRAWIDŁOWEJ  WYPOWIEDZI DZIECKA TYLKO  MÓW PRAWIDŁOWĄ FORMĘ SŁOWA/ZDANIA. Doceniaj wysiłki dziecka, mimo iż rezultaty mogą nie być idealne.
6.    POWTARZAJ SŁOWA/WYRAŻENIA, KTÓRE MÓWI DZIECKO. To pokazuje mu, że je słuchasz. W ten sposób zachęcasz dziecko do mówienia.
7.    WYKORZYSTAJ WSZYSTKIE ZMYSŁY DO NAUKI SŁOWNICTWA, np. gdy uczysz nazw owoców daj je dziecku posmakować, dotknąć, powąchać, zjeść ;) Śpiewaj z dziećmi piosenki zatrzymując się tak aby maluszek miał szansę zaśpiewać sam.
8.    DAJ DZIECKU CZAS NA ODPOWIEDŹ.
9.    UWAŻAJ NA ZADAWANIE PYTAŃ. Nie zadawaj ich zbyt wiele. Najlepsze są te pytania, które skłaniają dziecko do myślenia, bardziej niż te na które dziecko może odpowiedzieć: tak/nie. Opowiadaj o tym co robi dziecko – to pokazuje mu, że zwracasz na niego uwagę.
10. UŻYWAJ GESTÓW, MIMIKI, MÓW Z ENTUZJAZMEM. Dzięki temu wprowadzasz dziecko w świat niewerbalnej komunikacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz